sunnuntai 16. heinäkuuta 2017

Lapsuuteni lelut ja aikuisuuteni nuket.

Lapsena en tykännyt juurikaan nukeista. Oli minulla yksi nukke, 
Maikkimari ja se oli laulava nukke. 
Selässä oli nappi josta Maikkimari rallatteli kaksi eri laulua.
Hiukset olivat ehkä ruskeat, mekko vihreä skottiruutuinen.
Maikkimarin kuolema oli hyvin traaginen.
Nimittäin veljeni sai päähänsä hirttää sen ja ampua vielä ilmakiväärillä.
Ilkeä veli, joskaan ei minulle mitään traumoja jäänyt.

Lapsuudesta on jäänyt muutamia nukkeja mieleen, joita olen pitänyt kauniina ja nyt olen niitä itselleni ostanut, kun olen alkanut pitää nukeista enemmän kuin lapsena.

Tämän ihanaisen löysin jo keväällä. Tämä oli jollakin minun kaverilla ja aina ihailin tätä nukkea. 
Maksoin tästä 2e ja myöhemmin minulle selvisi, että on ihan suomalainen Dollytex- firman tekemä nukke. Nimeltään Taina ja häntä on tehty 1960-70 luvulla.
Tätini on samanlainen nukke-fani kuin minäkin ja teki Tainalle ihanaisen kesäasun.
Tainalla oli nimittäin vain nuhjaantunut Lapin puku päällä, niinkuin usein on näillä Dollytexin nukeilla.
Dollytexin nukeista löytyy tietoja Tämän linkin takaa.

Tainalle olen ostanut jonkun verran vauvan vaatteita kirppareilta, mutta niitten pitää olla retroa/värikkäitä ja tarkoitus on Taina pukea aina vuoden aikojen mukaan.


Tämän Lapin asuinen nuken löysin viime viikolla. Hintaa oli myös 3e. On pienempi kuin Taina ja sain nimekseen Aslak.
Aslak on myös Dollytexin nukke. Asu on todella huono kuntoinen, joten en tiedä mitä tekisin. Jos osaisin tekisin Aslakille uuden asun. Voisi olla vaikka pienen pojan asu. Täytynee koettaa etsiä kirppareilta. 
Aslak on hyvin likainen ja ajattelin hänet kohta pestä.



Askartelupöytäni luona minulla on hylly, jonka yläpuolellä on Ellin pienenä maalaamia tauluja ja hyllyllä istuu nukkeni. Tai on siellä pari apinaakin. Lapsena lempileluni on Apina Antti. Antti oli kooltaan kuin tuo oranssinaamainen iso apina, mutta Antin naama oli vaalea niinkuin Antin velipojalla tuolla oikealla. Apina Antti oli mukana sairaalassa, kun minulta katkesi käsi nelivuotiaana. Antille laitettiin myös kääre käteen sekä annettiin samat piikitykset kuin minulle. Yhdessä kestimme kaiken. 
Antin kohtalo oli miltei yhtä traaginen kuin Maikkimarin, tosin Apina Antin repi koirani Tassu pentuna. En saanut siitäkään traumoja, koska rakastin silloin jo Tassua enemmän kuin Apina Anttia. Olinhan jo iso tyttö, 7v. 
 😆


1 kommentti:

suvi kirjoitti...

Vanhat lelut tuovat muistoja mieleen. Mulla ei oo ainuttakaan lapsuuden lelua tallessa, mutta lapin poncho, vanha farkku- takki ja jokunen astia.